Del 3. Planera och strukturera

Det man planerar blir gjort. Har man dessutom sinne för struktur och ordning blir det mesta lättare att slutföra.

Det brukar rekommenderas att man skriver ett så kallat synopsis innan man börjar skriva på sitt bokprojekt. Ett synopsis kan vara 2-5 sidor långt dokument i vilket man beskriver helheten. Idé, karaktärer och handlingen i korthet.

Jag försöker alltid skriva ett synopsis men ingen av mina böcker har någonsin blivit som jag tänkt mig. Så jag har alltid ändrat mina synopsis i efterhand (haha). Däremot har jag haft stor nytta av dem, eftersom de senare efterfrågas i olika sammanhang. Så jag har lärt mig att det alltid är bra att ha ett synopsis.

När jag har överblick gör jag en kapitelstruktur. Här startar DEN KREATIVA PROCESSEN på allvar. Jag planerar hur många kapitel jag ska skriva (ungefär) och skriver kort ner vad som ska hända i varje kapitel (vilket ofta förändras utefter resan). Jag portionerar ut scener i en ordning som ska få läsaren att vilja fortsätta läsa. Det brukar gå åt buntvis med post-it-lappar, olikfärgade pennor, stora anteckningsblock och rullar av papper. Alla hjälpmedel är bra och hjälper till med energi och fantasi. Det är kul!

I tillägg till att planera handlingen brukar jag försöka skapa en indrager. Ett kort första kapitel (en prolog) som ska göra läsaren nyfiken på fortsättningen.

VAD ska din prolog handla om?